Home » » Tujuan berPurdah, berNiqab dan berBurqa

Tujuan berPurdah, berNiqab dan berBurqa

Written By kelantan post on Sunday, 16 August 2015 | 11:48


Perbezaan antara Purdah, Niqab dan Burqa (rujuk pada gambar)

Tujuan berPurdah, berNiqab dan berBurqa selain mencari keredhaan Allah

Tujuan umum - melindungi dari fitnah

1. Orang yg di katakan berwajah tidak cantik memakainya,...terhindar dari sebarang kutukan sesetengah orang sekeliling yg mengundang dosa.

2. Orang yg di katakan berwajah cantik -melindungi diri dari gangguan orang2 yg mungkin akan cuba menggodanya..dan mengambil kesempatan.

3. Meningkatkan harga diri.

4. Rasa lebih selamat. Kenapa? Kamu(lelaki) rasa berani tak tegur orang pakai niqab purdah ni?yang pakai tudung labuh sahaja pun dah gigil.,ini kan pula yg pakai niqab....hanya yg benar2 serius utk jadikan pasangan sahaja yg akan berani menegur....komfem segan dan x berani..so faham kan kenapa sya kata lebih selamat

5.lebih di hormati dan di segani.

disebabkan perkara di atas lah, Allah memerintahkan supaya menutup aurat DENGAN SEMPURNA....jgn sentiasa fikir "ala, cukup la ni".."ala, boleh la ni"..."ala, tutup aurat dah ni, nak macamana lagi"....Allah kata lain..kamu kata lain, comey sungguh fikiran kamu ya..sedar tak sebenarnya fikiran mcm tu dh macam melawan perintah Allah...kan....?

Inilah lah di namakan hikmah dr Allah....yg tidak cantik pun kadang2 seorang lelaki mampu menerimanya dengan baik hanya kerana menutup aurat dengan sempurna.

Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. IRDK News - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger